Stát se profesionálem, aneb bude mě umění živit ?

založil:
pitrsek
dne:
03.03.2003 12:32:22
odkaz:
www stránky
kategorie:
Kultura a Umění
Zaregistrujte se a získáte:
- vlastní unikátní přezdívku
- vlastní ikonku
- soukromé zprávy
- oblíbené diskuze
- a spoustu nových funkcí
* registrace je zdarma
 pitrsek (xxx.xxx.235.130)reagovat 03.03.2003 12:42:15
malovat profeisonálně ? proč ne
Je zde nová diskuse a s ní nové téma. Docela by nás zajímalo, jaké jsou ambice amatérských umělců. Čili zda je pro naše čtenáře vysněným cílem stát se profesionálním malířem či nikoliv a zůstat ve stejné pozici jako dnes, kdy je malování jen koníčkem. Jak se již stalo tradicí př těchto diskusích, jako první příspěvek zde zveřejňuji já a nejinak je tomu i dnes. A jaká je teda má umělecká ambice ? Musím se přiznat, že bych nebyl proti tomu, že by mě malování živilo. V tuto chvíli je pro mě tím největším koníčkem a já věřím že tomu tak bude i nadále. Pro me je nejdulezitejsi ze se me obrazy libi, ze me osobne prinasi malovani obrovske uspokojeni, tyhle pocity mam v soucasne dobe, nevim jestli bych je mel i tehdy kdybych se tim mel zivit, zda bych nepocitoval jine pocity, napr. existencni potize, casovy tlak atd.. soucasny stav mi vyhovuje a beru ho v tuto chvili idealni.
 Ivana (xxx.xxx.91.37)reagovat 05.03.2003 13:40:39
Je vlastně potřeba mít k malování vzdělání?
Vždycky jsem toužila být malířkou, ale protože jsem si myslela, že když k tomu nemám vzdělání, tak vlastně ani malovat nesmím. Byla to chyba. Začala jsem si malovat, jen tak , jak jsem to cítila a musím říci, že to bylo mé nejlepší rozhodnutí v životě. Teď si to maluju, patlám, vyžívám se v tom, i když mi někdo řekne:"Mám modrý koberec, červenou sedačku a oranžový zdi, namaluj mi něco, abyse to tam hodilo. Ale chci, aby to vyjadřovalo - lásku, rozchod, zmatení, zvířátka atd." Samozřejmě, že vyhovím, protože ten člověk má pocit, že je to obraz, který si objednal a i když je to jen barevný pocit toho člověka, tak to má pro něj cenu. A co si vlastně můžu více přát, než abych někomu visela na zdi a ten člověk, co si u mě ten obraz objednal, má konečně ten svůj pocit taky vlastně na zdi. Možná, že maluju proto, abych lidi zbavila toho, že si myslí, že jejich pocit nelze vyjádřit. Potom si vlastně přijdou pro ten obraz, který vyjadřuje to, co nedokážou nikomu říct a to mě baví. Ivana Hauzerová, která taky hledá někoho, kdo by jí ten její pocit namaloval. Je to divný, ale já si svůj vlastní obraz namalovat nedokážu.
 Ivana (xxx.xxx.91.37)reagovat 05.03.2003 14:04:05
Divná otázka
Podle mě, si tu otázku položil nějak divně. Já jsem pouze amatér,ale dost dobře svoje obrazy prodávám. Takže i když chodím do práce, mám z toho jakýž, takýž příjem. Vůbec mi nevadí, že si lidi u mě objednávají obrazy a musím jim vyhovět, naopak je to pro mě inspirující. Maluji převážně pocity a když mi někdo řekne namaluj můj smutek, tak mu ho namaluju a on má končně klid, protože ten svůj smutek si pověsil na zeď a teď se na něj jen kouká a vlastně už ho nemá v sobě, ale vedle. A všechno, co je mimo nás, má úplně jiný rozměr. Já měluju lidem a hlavně sobě pro radost a o tom to je. Udělat sobě i jiným radost a peníze bych do toho nepletla. Ivana
 Petr (xxx.xxx.235.132)reagovat 05.03.2003 15:55:00
RE:Divná otázka
Měl sem na mysli profesionalitu v tom smyslu, že nemáš žádný jiný zdroj příjmů a že tě malování opravdu živí. Představa, že nemám žádnou jinou možnost jak si vydělat peníze a vydělávat jen a pouze malováním. Možná ta otázka zní divně, napadla mě když jsem sledoval v TV pořad o absolventech uměleckých škol. Tito lidé prakticky umí "jen" malovat, kreslit, atd., pokud dodělají školu stojí na prahu další etapy svého života, to co se ve škole naučili musí někde uplatnit, ale bude o to zájem ? Oni musí prodat aby se uživili. Renomovaní umělci to mají jednodušší, ale ti, kteří právě vstoupili na profesionální dráhu ? Myslím že jejich pozice je nezáviděníhodná. K tomuto se vztahovala moje otázka. Věřím, že je spousta amatérů, kteří prodávají svá díla, ale ustáli by existenční potíže, pokud by malování bylo jediným jejich zdrojem příjmů ? Pro mě osobně je současná situace, kdy si vydělávám a ještě k tomu prodávám své obrazy ideální. Nemám žádné existenční problémy, nejsem nucen dělat to co nechci a hlavně maluji kdy chci co chci, maluji pro radost z požitku. Jsou lidé, kterým by život profesionálního umělce se všemi jeho přednostmi ale i nedostatky vyhovoval. Věřím, že pokud bychom věděli, že by nás malování uživilo, tak bychom asi nebyli proti nikdo :-)
 Lukas (xxx.xxx.76.222)reagovat 05.03.2003 23:23:46
RE:RE:Divná otázka
Tak to je presne ta vec ktrou bych nechtel nigdy udelat protoze sem si jistej ze jakmile zacnes delat neco pro penize(profesijonalne) tak to zacne stat za pekny hovno. Do -v teto situaci- prace te zacnou nutit i jiny veci nez tvoje chut a zacnes delat i pro jiny veci nez tvoje nebo neci poteseni .....sem toho nazoru ze pokud chces neco delat poradne tak to proste nemuzes delat pro prachy nebo jak ty rikas profesijonalne (coz se podle me skoro dycky kryje)
 Lubosh (xxx.xxx.64.12)reagovat 09.03.2003 20:31:13
RE:Divná otázka
Lukasi, myslim, ze s tebou tak docela nesouhlasim. Jsem samozrejme taky amater a mam svou "jinou praci". Mam praci, ktera mne bavi a samozrejme me zivi, takze by se dalo rict, ze to delam pro penize, ale neni to tak docela pravda. Svou praci delam, jak nejlepe umim, a casto se do prace tesim, protoze me bavi a kdyby mi nekdo nabidl praci, ktera je lepe placena, stejne narocna, ale z oboru, ktery by me nebavil - ver never, nesel bych ji delat. A o to jde - delat neco profesionalne pro mne neznamena jen uziveni se (je to samozrejme velmi dulezite, to nepopiram), ale taky to, ze treba nemusim myslet cely den na nic jineho nez na malovani a namalovat desetkrat vice kvalitnich obrazu nez nyni. Komercni strance se clovek nevyhne, ale i pres to - zivit se praci, ktera je i mym konickem - to je opravdu pro mne krasny (mozna splnitelny? :-) ) sen...
 Honza (xxx.xxx.64.12)reagovat 12.03.2003 22:12:16
RE:Divná otázka
Plne s Tebou souhlasim.Kazdy z mojich obrazu ma svuj pribeh.Nic nemaluji jen tak,pro nic za nic.Nektere mi pomohli ve fin.krizi,jine maji potesit obdarovane v jejich vyznamny den.Take svoji bolest jsem vyjadril malbou.Musel bych pripsat vyklad,aby divak pochopil "co tim chtel basnik rici" basnici to maji snazsi.Mne osobne mnohem vic potesi obraz,ktery potesi obdarovaneho a pri pohledu na nej,si na mne vzpomene.
 Pavel (xxx.xxx.151.231)reagovat 08.03.2003 19:24:11
Profesionálně?
Jo, je to dobrá otázka. Rád bych se tím živil, měl čas jen na malování, dělal to co mě baví ze všeho nejvíc. ALE, pokud dnes chce člověk dělat umění, tak musí mít dobrého sponzora a nebo se naučit živořit. Znám hodně malířů (i akademických) a musím říci, že malováním obrazů se nikdo pořádně neuživí. I ti profesionálové malují reklamy, fresky, atd... (no prostě komerci co nemá s pravým uměním mnoho společného). A to co prodáme my? Přiznejme si to, uživilo by to možná někoho z nás a to musí být dobrý rok. Ale uživí to rodinu? Asi ne, a tak zas mám málo času, maluju po večerech a sním o tom, že to bude jednou lepší.
 Lubosh (xxx.xxx.64.12)reagovat 09.03.2003 20:36:07
RE:Profesionálně?
Pavle, myslim, ze ta komercni cast, jak uz jsem naznacil ve svem prispevku vyse, je bohuzel nutna, ale ten prinos, ktery za to je - to, ze muzes cele dny jen malovat, misto delani jine prace, za to rozhodne stoji. Kdyz budu treba jednu tretinu casu venovat komercni casti a dve tretiny malovani toho, co mne bavi, je to porad stokrat vice casu na malovani nez mam nyni. Takze muj nazor - ja bych do toho, i pres tohle zlo, sel.
 Lukas (xxx.xxx.180.147)reagovat 11.03.2003 19:47:55
RE:RE:Profesionálně?
a sme u toho pokud budu jednu tretinu casu venovat komercni casti tak uz nemuzu mit takovou chut a silu venovat se obrazum ktere mi bavi...pokud ale budu pracovat v jinem oboru ktery me bavi a po praci prijdu domu bude pro me tvorba odpocinkem a perfektnim spestrenim.....myslim ze pak urcite udelam lepci veci...
 Lubosh (xxx.xxx.149.34)reagovat 12.03.2003 9:43:10
RE:RE:RE:Profesionálně?
Hmm - zavinil jsem si to sam, kdyz jsem psal, ze ma prace me moc bavi - jenze i ta ma svou mensi (treba tretinovou cast), ktera neni az tak zabavna a musi se pretrpet - to je asi v sebelepsi praci - takze tomu neprijemnemu se clovek nevyhne, no kdyz pak prijdu mezi sestou,sedmou domu, delam par veci, kolik myslis, ze mi zbyva casu na malovani? Od pulnoci do tri rana, abych se rano probudil s oteklyma ocima a sel se bavit do prace. Kdyz jeden vetsi obraz maluju v prumeru cca 20 hodin cisteho casu, tak si spocitej ta nevyspala rana. Ale to je jen muj pocit a ja plne respektuju Tvuj nazor - kazdy jsme jiny a tak to ma byt. Proste byt malirem profesionalem - prezil bych to:-)
 Lukas (xxx.xxx.180.133)reagovat 13.03.2003 12:16:04
RE:RE:RE:RE:Profesionálně?
je mi jasny ze budes mit na malovani mnohem min casu pokud to budes delat jen bokem - JENOM JAKO SVOJI ZALIBU - ale presne voto mi de. ja si to proste chci uzivat kdy chci kdy na tom naladu a ne gdyz me nuti uzavirka a nebo financni tisen...proste si to nechci kazit tim ze budu muset PRODAT obraz kterej vyjadruje nejakou moji naladu kterej mi pripomina nejakou dobrou nebo spatnou udalost a ketrej bych chtel DAROVAT a udelat snim radost nekomu koho mam rad....misto toho by si pro nej prisel nakej hnusnej slizkej parchant kterej ma prachy a chce si to vyzehlit u manzelky kterej byl nevjernej.....FAKT NE!!!!! ale samozrejme i ja naprosto toleruju tvy nazory a preju ti aby ti tve prani vyslo a nic ti tvoji zalibu nekazilo
 Honza (xxx.xxx.64.12)reagovat 12.03.2003 21:14:27
profesionalita
Jelikoz pracuji ve stavebnictvi /soukromne/mam v lete mnoho prace a v zime mnoho casu.Proto maluji prevazne v zime.V zime mam pro nedostatek prace malo penez.Jsem nucen malovat za penize.To ze obcas neco prodam,jeste neznamena ze se tim mohu zivit!Ale jedno uz vim jiste.Kdybych z jakehokoliv duvodu nemohl pokracovat ve svem remesle,hladem trpet nebudu, muj konicek mne uzivi i kdyz jen skromne.Proto si myslim,ze umet neco vic,nez jen svoje remeslo,je takova mala jistota.At uz se jedna o malovani,nebo jekoukoli jinou cinnost ktera nas bavi.
 Pepíno (xxx.xxx.241.32)reagovat 13.03.2003 20:49:24
profi/amatérsky
Zdravím předem všechny diskutující!Myslím si,že jste nasadili dost náročné téma.Je to asi hlavně všechno o osobním přístupu jednotlivců.Když to vezmu sám za sebe, v situaci kdy živým vpodstatě 4 člennou rodinu bych osobně na profi dráhu nechtěl.Mám momentálně hlavní zaměstnání které je mi také vpodstatě koníčkem a dělám to také za slušný peníz a těší mě to a druhá strana je taky spokojená.Malování mám vysloveně jako koníčka a dostal jsem se do stádia,že je pro mě důležitější pocit spokojenosti když vidím,že něco co jsem vytvořil se líbí,než peníze.Ale jak jsem již řekl,peníze u mě nehrajou až takovou roli.Nevím jaké by to bylo bez práce...Nyní maluju pouze když chci a mám dobrou náladu protože v opačném případě se to objeví v obraze a samozdřejmě když se také něco prodá potěší to dvojnásob ale v mém konkrétním případě jsou peníze za obrazy až na druhém místě za radostí z malování!Pepíno
 lukas (xxx.xxx.180.133)reagovat 14.03.2003 11:46:49
RE:profi/amatérsky
HA pepino ted si to rozlousk:-) myslim ze mas uplnou pravdu hlavne stim co se v obraze objevi....nebo nevobjevi:-)
 Pavel (xxx.xxx.151.151)reagovat 15.03.2003 16:04:19
RE:RE:profi/amatérsky
Tak kluci, nevím jak vy, ale já bych se přiklonil k Luboshovi. Má práce není asi tak dobře zaplacená jak ta Vaše, ale profi malířství je cestou k trvalému zdokonalovaní, ten čas strávený malováním se prostě musí někde projevit. A co se týče toho co se dostane na obraz, pocity tam jsou, ale opravdový malíř tam nedá každé zakolísání pocitů. V obrazech by měly být trvalejší pocity a ne chvilkový rozmar. Protože jestli po večerech maluju obraz, tak ho nemůžu mít za 2 hod. hotový (celý obraz tak 15-40hod.). A pokud by tam měly být chvilkové city, pak by to byl cirkus na plátně a ne obraz, tak jak má být. Tak .... a můžeme pokračovat v diskuzi...
 Roman (xxx.xxx.189.97)reagovat 15.03.2003 16:15:12
Florida
Ja maluji obrazy v USA na Floride.Maluji pro amiky kopie 17-18.stoleti....Jsem tady uz 5 roku....Delam to pro penize abych si pak v CR mohl koupit svoji galerii kde bych mohl vystavovat svoje obrazy.
 eliash (xxx.xxx.111.221)reagovat 18.03.2003 20:56:59
Profesionální amatér
Když tu tak čtu ty zajímavé názory Vás ostatních, uvědomuji si sám za sebe, že jsem zaplaťpánbůh dospěl do stádia, kdy mi nevadí ta skutečnost, že se moje obrazy moc neprodávají. Během jejich zrodu si báječně čistím hlavu od běžných starostí. A tahle očista se asi ani zaplatit nedá. Bohužel znám dost profesionálů, kteří fungují víceméně jako manufaktura a ten pocit "vyčištění hlavy" se někam vytratil. Pochybuji, že si tihle profíci pak chodí čistit hlavu někam do kanclu. A proto, není lepší být profesionální amatér. P.S. Kromě toho je tu stará otřepaná, nicméně pravdivá skutečnost. Vážení, naše patlání stejně bude mít možná nějakou movitou hodnotu teprve po našem skonu.